Pedagogisk grundsyn
Den pedagogiska grundsynen representeras av de värderingar, uppfattningar och erfarenheter som ligger till grund för ditt arbete som lärare.
En reflekterad pedagogisk grundsyn efterfrågas av de flesta lärosäten både i Sverige och internationellt. Det handlar om vilka värderingar du som universitetslärare bär med dig och som påverkar sättet att undervisa samt bemötandet av studenterna. Du förväntas beskriva vilka utgångspunkter, mål och ramar som påverkar din lärargärning. Frågor som du kan ställa dig själv är till exempel: Hur ser jag på kunskap, utbildning och kunskapsutveckling? Hur ser jag på exempelvis jämställdhet, genus och likabehandling i undervisningssammanhang? Ett viktigt perspektiv är din egen utveckling som lärare, handledare och forskningshandledare. Genom att till exempel beskriva din utveckling, peka ut eventuella utvecklingsbehov och sätta upp framtida mål kan du visa upp pedagogisk skicklighet. Underbygg din grundsyn genom att referera till relevant högskolepedagogisk teori och litteratur. Referera gärna till pedagogisk teori om lärande samt forskning. Tänk på att det inte är någon pedagogisk uppsats utan att det är du själv och dina egna reflektioner som ska stå i centrum.
Resurser
- Vanderbilt University ”Teaching Statements”
- Iowa State University ”Writing a Teaching Philosophy Statement”
- MIT ”Teaching Philosophy Statements”
- Pettersen, R. (2008). Sju principer för lärande och undervisning. i: Kvalitetslärande i högre utbildning. Introduktion till problem- och praktikbaserad didaktik. Lund: Studentlitteratur.
- Stensmo, C. (2007). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur
Råd och riktlinjer vid andra universitet i Sverige
- Chalmers Tekniska högskola
- Göteborgs universitet
- Karolinska Institutet
- Lunds tekniska högskola
- Umeå universitet
- Högskolan i Gävle
- Högskolan Dalarna
Råd och riktlinjer – universitet i andra delar av världen
- Cornell University
- Nelson Mandela Metropolitan University
- Stanford University
- McGill University
- Vanderbilt University
- Syddansk Universitet